Monday, January 31, 2011

~ Cantiknya Wanita


Wanita cantik menurut ALLAH S.W.T..:


1) melukis kekuatan melalui masalahnya

2) tersenyum disaat tertekan

3) tertawa disaat hati sedang menangis

4) tabah disaat terhina

5) mempersona kerana memaafkan

6) mengasihi tanpa meminta balas

7) bertambah kuat dalam doa & pengharapan ILAHI...

semoga kita tergolong dlam golongan wanita2 cantik menurut Allah S.W.T...

amin ya rabbal a'lamin ~♥

Thursday, January 27, 2011

KETIKA ALLAH MEMILIHMU UNTUKKU...

Ketika Allah Memilihmu Untukku..



Padamu yang Allah pilihkan dalam hidupku..
Ingin ku beri tahu padamu.. 
Aku hidup dan besar dari keluarga bahagia.. 
Orang tua yg begitu sempurna.. 
Dengan cinta yg begitu membuncah..
Aku dibesarkan dgn limpahan kasih yang tak terhingga..
Maka, padamu ku katakan.. 
Saat Allah memilihmu dalam hidupku, 
Maka saat itu Dia berharap, kau pun sanggup melimpahkan cinta padaku.. 
Memperlakukanku dgn sayang yang begitu indah..


Padamu yang Allah pilihkan untukku.. 
Ketahuilah, aku hanya wanita biasa dengan begitu banyak kekurangan dalam diriku, 
Aku bukanlah wanita sempurna, seperti yang mungkin kau harapkan.. 
Maka, ketika Dia memilihmu untukku, 
Maka saat itu, Dia ingin menyempurnakan kekuranganku dgn keberadaanmu. 
Dan aku tahu, Kaupun bukanlah laki-laki yang sempurna.. 
Dan ku berharap ketidaksempurnaanku mampu menyempurnakan dirimu.. 
Karena kelak kita akan satu.. 
Aibmu adalah aibku, dan indahmu adalah indahku, 
Kau dan aku akan menjadi 'kita'..


Padamu yg Allah pilihkan untukku..
Ketahuilah, sejak kecil Allah telah menempa diriku dgn ilmu dan tarbiyah, 
Membentukku menjadi wanita yg mencintai Rabbnya.. 
Maka ketika Dia memilihmu untukku, 
Maka saat itu, Allah mengetahui bahwa kaupun telah menempa dirimu dgn ilmuNya.. Maka gandeng tanganku dalam mengibarkan panji-panji dakwah dalam hidup kita.. 
Itulah visi pernikahan kita.. 
Ibadah pada-Nya ta'ala..


Padamu yg Allah tetapkan sebagai nahkodaku.. 
Ingatlah.. Aku adalah mahlukNya dari tulang rusuk yang paling bengkok.. 
Ada kalanya aku akan begitu membuatmu marah.. 
Maka, ketahuilah.. Saat itu Dia menghendaki kau menasihatiku dengan hikmah, 
Sungguh hatiku tetaplah wanita yg lemah pada kelembutan.. 
Namun jangan kau coba meluruskanku, karena aku akan patah.. 
Tapi jangan pula membiarkanku begitu saja, karena akan selamanya aku salah.. 
Namun tatap mataku, tersenyumlah.. 
Tenangkan aku dgn genggaman tanganmu.. 
Dan nasihati aku dgn bijak dan hikmah.. 
Niscaya, kau akan menemukanku tersungkur menangis di pangkuanmu.. 
Maka ketika itu, kau kembali memiliki hatiku..


Padamu yang Allah tetapkan sebagai atap hunianku.. 
Ketahuilah, ketika ijab atas namaku telah kau lontarkan.. 
Maka dimataku kau adalah yang terindah, 
Kata2mu adalah titah untukku, 
Selama tak bermaksiat pada Allah, akan ku penuhi semua perintahmu.. 
Maka kalau kau berkenan ku meminta.. 
Jadilah hunian yg indah, yang kokoh…
Yang mampu membuatku dan anak-anak kita nyaman dan aman di dalamnya..


Padamu yang Allah pilih menjadi penopang hidupku… 
Dalam istana kecil kita akan hadir buah hati-buah hati kita.. 
Maka didiklah mereka menjadi generasi yg dirindukan syurga.. 
Yang di pundaknya akan diisi dgn amanah-amanah dakwah, 
Yang ruh dan jiwanya selalu merindukan jihad.. 
Yang darahnya mengalir darah syuhada.. 
Dan ku yakin dari tanganmu yg penuh berkah, kau mampu membentuk mereka.. 
Dengan hatimu yg penuh cinta, kau mampu merengkuh hati mereka.. 
Dan aku akan selalu jatuh cinta padamu..


Padamu yang Allah pilih sebagai imamku… 
Ku memohon padamu.. Ridholah padaku, 
Sungguh Ridhomu adalah Ridho Ilahi Rabbi.. 
Mudahkanlah jalanku ke Surga-Nya..
Karena bagiku kau adalah kunci Surgaku..

please hold my hand ~


This life don’t last forever
So tell me what we’re waiting for
Better off being together
Being miserable alone
Cause I been there before and you’ve been there before, But together we can be alright. (alright) (yeah)
Cause when it gets dark and when it gets cold we hold Each other till we see the sunlight.
So if you just hold my hand, baby, I promise that I’ll do all I can
Things will get better if you just hold my hand
Nothing can come between us if you just hold, hold my, hold, hold my, hoold my hand, hold my hand.
The nights are gettin’ darker
And there’s no peace inside
So why make our lives harder
By fighting love tonight
Cause I been there before and you’ve been there before, But together we can be alright.
Cause when it gets dark and when it gets cold we hold Each other till we see the sunlight.
So if you just hold my hand, baby, I promise that I’ll do all I can
Things will get better if you just hold my hand
Nothing can come between us if you just hold, hold my, hold, hold my, hoold my hand, hold my hand
I can tell that you’re tired of being lonely
Take my hand don’t let go, baby, hold me
Talk to me an let me be your one and only
Cause I can make it alright till the morning. 
I can tell that you’re tired of being lonely
Take my hand don’t let go, baby, hold me
Talk to me an let me be your one and only
Cause I can make it alright till the morning
Hold my hand,  baby, I promise that I’ll do all I can
Things will get better if you just hold my hand
Nothing can come between us if you just hold, hold my, hold, hold my, hoold my hand, hold my hand
Hold my hand, baby, I promise that I’ll do all I can
Things will get better if you just hold my hand
Nothing can come between us if you just hold,hold my, hold my hand... 

Dosa dan balasan meninggalkan solat 5 waktu !!


SUBUH :: skali mningglknnyer dimasukkn ke NERAKA SELAMA 30 TAHUN di AKHIRAT (bersamaan 60,000 thun di DUNIA )

ZUHUR :: skalii mningglknnyer ...dosanya sme sperti MEMBUNUH 1,000 umt islam..

ASAR :: skali mningglknnyer..dosanya sme sperti MERUNTUH BAITULLAH (Kaabah  di Masjidil Haram,Mekah)

MAGHRIB :: skali mningglknnyer...dosanya sme sperti BE...RZINA dgn IBU sndiri

ISYAK :: skali mningglknnyer ...ALLAH x redha org itu tggl di bumi & b'bumbungkn langit serta mkn n minum dari nikmat-Nya...

Wednesday, January 26, 2011

~ketidaksihatan badan....

Peace be upon U :))

ok,, arini ak x g clss coz xbpe nk cht...lately mmg slalu sgt x cht laa...asal ek ?? hmm...tkpe2,, positifkan diri,, Allah nk hapuskan dosa tuh !! hee....ok !! so...mmg tdo je laa keje ak arini...pale nih duk asyik pk sal asgmnt yg x settle ag...huhu :(( bila nk siap asgmnt ni....asgmnt baru dpt ag....huhu....tkpe2,, CHILL :))

td,, my bro g bwk g klinik LITA ALIS...dkt je ngn uma sewa ak kt bangi nih...so,, dpt la ak MC untk arini...doktr 2 check2 cm biase2 je...pastu,, ok je laa kot...hee...

then bro bwk p mkn mcd...perut mmg lapaq pon,, xmkn satu ari.....hee :)) slagi boleh pau duet bro,, pau je....hahahhaahha..... :)) sukesuke.....

dan kini aku berada di rumah,, dan ingin menyiapkan asgmnt nih...adoyai....asgmnt.....siapkan diri kau sndiri xleh ke ?? knape ak yg kne siapkan ko ??...haiiiiissshhh......sakit pale ak blk.....huhu.... k laaa bloggers,, ak nk siapkan asgmnt nih....dis friday nk submit dah....huhu :((
hopefully leh siakan dgn perfect !! insyaAllah... :))

keep smilling eventhought its hurts......lots of love from me,,


                                                                       masdeyba :))

Tuesday, January 25, 2011

~Saling Melengkapi~

Andai lelaki itu burung yang terbang, kita adalah angin lembut yang bersisir-sisiran sepanjang perjalanannya. Tetapi kerana fitrah kejadian Tuhan wanita itu kebergantungan hidupnya harus saja diserahkan kepada seorang lelaki yang boleh melindungi, maka kita pun tidak selamanya mahu menjadi angin semata-mata. Kita mahu menjadi bunga, menghias sayapnya. Kita mahu terus bersama-sama, terbang dari rendah perkebunan bunga sehingga ke sayup langit terbuka, sehingga jalannya yang paling hujung, sehingga kita tua, rapuh dan mati. Tetapi kita bahagia dalam dakapannya.Semoga kita semua diketemukan dengan jodoh yang baik..InsyaAllah...

Saturday, January 22, 2011

Atas Nama Cinta by UNIC


 ~ Atas Nama Cinta by Unic Tika mata Diuji manisnya senyuman Terpamit rasa menyubur harapan Dan seketika Terlontar ke dunia khayalan Hingga terlupa singkat perjalanan Tersedar aku dari terlena Dibuai lembut belaian cinta Rela aku pendamkan Impian yang tersimpan Enggan ku keasyikan Gusar keindahannya Merampas rasa cinta Pada Dia yang lebih sempuna Bukan mudah Bernafas dalam jiwa hamba Dan ku cuba Menghindarkan pesona maya Kerna tak upaya ku hadapinya Andai murka-Nya menghukum leka Diatas nama cinta Pada yang selayaknya Kunafikan yang fana Moga dalam hitungan Setiap pengorbanan Agar disuluh cahaya redha-Nya Biar sendiri hingga hujung nyawa Asal tak sepi dari kasih-Nya Kerna sesungguhnya hakikat cinta Hanya Dia yang Esa Saratkan hati ini dengan cinta hakiki Sehingga ku rasai Nikmat-Nya Syurga-Nya Cinta-Nya

Friday, January 21, 2011

KESEJATIAN CINTA

KESEJATIAN CINTA

Wahai cinta,
Engkau telah membuatku lemah tak berdaya....
Bagiku engkau adalah keindahan yang membuatku tak bisa memejamkan mata...
Engkau yang telah masuk kedalam kalbuku dan membuatku menjadi tawanannya....

Cinta datang laksanakan air menetes dan jatuh diatas bebatuan,
hingga batu itu akan terkikis bersama sang waktu. Berserak bagai pecahan bintang...
Ia bagaikan ilham dari langit yang menerobos dan bersemayam dalam jiwa...
mahadewa dan mahadewi lalu masuk ke sanubari tanpa diundang...


Begitulah cinta yang kau bawa kepadaku, hatiku telah hancur binasa,
karena menahan rindu yang tertahan...
Kini mimpi-mimpi indah dimalam hari telah berubah menjadi badai yang memporak porandakan jiwa dan perasaanku...


jiwaku terguncang, akal sehatku melayang ke udara mengembara mencari cinta yang hilang...
Dadaku dipenuhi oleh kesedihan yang menyayat, airmata duka terus menetes dari kelopak jiwa...
Aku berkelana untuk mencari pengobat hati,
sembari bibirku melantunkan syair kerinduan...


bukan bibirku yang sedang berkata,
namun jiwaku yang sedang terluka,
berbicara pada setiap kata hati...
Disaat kerinduan telah memuncak dengan seribu sayap jiwaku terbang entah kemana...


dikeremangan malam, dibawah cahaya bulan...
Kulihat engkau menyapa langit dan bintang...
Engkau dan hanya engkaulah bayangan semu yang akrab diantara kehampaan...


Dalam mimpi-mimpi malamku sering kulihat wujudmu, kulihat dirimu berdiri disenja sumur...
menatap langit pucat dan mengubah warnanya dengan mata yang memancarkan indahnya pengetahuan...


sepasang mata itu telah membangkitkan dan membimbing bagitu banyak impian indah dalam dirimu.
Aku tak bisa menghitung berapa kali aku putus asa
mencari jelmaan dari dirimu...


Indahnya sajak-sajak termanis yang tercipta itu, yang bisa dibandingkan dengan keindahanmu...
Engkau laksana bintang yang terus menyinariku berabad-abad lamanya,..


tatkala bayangan malam telah datang, dirimu hadir membukakan pintu jiwa bagi Ruh-ku...
Sebuah tempat dimana semua keabadian terdiam membisu dan segala kepalsuan terkuak karena aslinya...

tahukah engkau??
Tak ada bintang yang muncul atau lenyap tanpa sepengetahuanku...
ku terbaring dalam luka lama yang belum mengering...
Saat itu adalah malam gelap tanpa dasar...

Tahukah engkau??
saat aku melihat bintang itu, aku meihat diriku ada dalam dirimu...
lihatlah kedalam matamu dan lihatlah jiwamu, saat kau temukan diriku disana kau tak perlu mencarinya lagi...

•❤•.....•❤•.....•❤•.....•❤•.....•❤•.....•❤•.....•❤•.....•❤•

__ ░██████░_ ░██████░
__░██▓░░▓██__██▓░░▓██░
_░██▓░░░░▓███▓░░░░▓██░
_░██▓░░░░░░█░░░░░░▓██░
...__ ░██▓░░░░░░░░░░░▓██░
____░██▓███░░░███▓██░
__ ░██▓░░▓██░██▓░░▓██░
_░██▓░░░░▓███▓░░░░▓██░
_░██▓░░░░░▓█▓░░░░░▓██░
__ ░██▓░░░░░░░░░░░▓██░
____░██▓░░░░░░██░▓██░
______ ░██▓░░░░██▓██░
________██_██▓░███▌▐█
______ ███ __██▓███▌██▌
______███______████▐██▌
_____████_____████▐███
_____████___████▐████▐██
____██████████▐████▐███
___██████████▐████▐███▌
__███████████████▐███▌
█▐██████████████▐███
█▐████████████████ ███
██▐██████████████ ███
███▐████████████ ███▌
████▐█████████████▌
██████▐█████████
███████
██████

Thursday, January 20, 2011

Sy taip ape yg sy rase skrg :))

Bismillahirahmanirrahim.... Peace be Upon U :))


Juz renung2kan....fikir-fikirkan....


* hati luka berdarah tiada siapa yg tahu...... tp, segalanya 


telah mngajar kita apa itu erti sebenar sebuah kehidupan...... 


so,, jgn lah kita menyesali dgn apa yg telah berlaku, krn 


segalanaya yg berlaku ade hikmah disebaliknya tanpa kita


 sedari.... Sahutlah Cabaran dgn Berhikmah :)) dont forget to 


smile....


Tuesday, January 18, 2011

s0 tiring ~

* PEace be upon U :))


wuuaaaaaaaarrgggggggghhhhh :(
mengapakah sem ni sgt pnt dn bnyk keje ??
evryday quiz....so mmg kne study stiap mlm!! (cm xsngke lak stiap mlm mmg da rjin skg,, sem lps,, sy sgt malas dn bnyk sgt membuang mase...)
asgment pon dah ade....(minggu ni gk nk siapkan... !! ak boleh !! yeeeaahhhh :)) 
jdual clss lak mmg terbaek..ari isnin smpai rabu,, class abes kul 6 pm !! TERBAEk....!!
mmg bez,, sgt penat..tp asl x ngntuk ek dlm css ptg ?? agk pelik disitu...hee :))
tp sy suke :)) hee... jd cm bz gurl...wink2 ~
alhmdulillah,, bisness prfume pon sgt maju !! hee...siap ade org lain ag tlong jualkan (thanx Aika,, smalam aku suh ko tgk2kan je perfume2 tuh,, tp ko yg jd promoter an ?? dlm surau pon boley !! hihi... thanx a lot... )


ok,, nk siap2 g clss dulu :))
ila xde...wuaaaaaaarrrrrrrggghhhhhhhh !! klu x,, g mne2 ngn ilaa...dimana ade ila,, disitulah aku berada...ila,, hope U will be Ok !! smoge cpt sembuh dr demam k !! amiin :)) 

Sunday, January 16, 2011

~ SOMETIME

*sometime,, GEMBIRE
*sometime,, SUKE2( happynye..)
*sometime,, BUANG MASE
*sometime,, SEDIH GILE !!
*sometime,, GERAM GILE...gggrrrrrrr !!
*sometime,, X TAHU KNAPE ??
*sometime,, CONFIUS.....
*sometime,, PENAT !!
*sometime,, XSMPAI HATI..
*sometime,, TERLUKA
*sometime,, TENANG (thnx GOD)
*sometime,, rse (MENYESALnye...)
*sometime,, GELISAH
*sometime,, TENSIONnye..
*sometime,, BAHAGIA..
*sometime,, SEKSANYA...
dan sebagainya.......................


- pape pon yg kite rse,, pape pon yg kite alami,, semuanya ade hikmahnye...kdg2 kita x nmpk ape yg disebaliknye...kdg2 kite x pernah terfikir pon dgn ape yg akn terjadi dan akn kite alami...Tapi,, segalanya yg trjadi telahpun tertulis...telah tercatat.... jd,, sahutlah segalanya dgn penuh berhikmah... krn kita hnya merancang,, TETAPI Allah adalah sebaik2 perancang................ :))

smile always.... U smile,, I smile..... (senyum kan dpt pahala...free2 je pahala tuh..so,, senyum2 laa slalu.....)

Saturday, January 15, 2011

Bace nih !!!

Sayang Kawan Lain Jantina, Tinggal-Tinggalkan.. "Sayang, sayang... kenapa kita tak pernah keluar berdua? Tengok diorang tu, pergi mana-mana pun berdua je, sweet kan?" "Kenapa kita tak macam tu? Kawan honey kan, nak pergi mana-mana mesti boyfriend dia temankan." "Bukan setakat 'paun', nak pergi 'potostet' pun boyfriend dia temankan. Sweet sangat! Romantic couple! Kan? Kan sayang kan? Mesti diorang tak pernah gaduh, sweetnyeee..." "Kenapa sayang tak nak keluar dengan honey, teman honey jalan-jalan, shopping... tak macam boyfriend lain buat kat girlfriend diorang? Sayang malu keluar dengan honey ek? Honey tau la honey tak cantik... Hmm..." *** IKLAN ABIS, TAPI SEBAB TAK SANGGUP TENGOK CERITA TERSEBUT, TUKAR CHANNEL *** "Ustaz, boleh tak sebenarnya lelaki dan perempuan keluar berdua? Tak kisahlah diorang couple ataupun tidak. Boleh tak?" "Keluar sebab ada urusan kerja ke, saja-saja ke, tapi tak buat apa-apa. Means tak sentuh-sentuh, just borak-borak je..." "Hmm... Drama sebelah tadi pun cerita pasal lelaki perempuan keluar berdua jugak". *** PENONTON TERCENGANG! *** "Oklah, oklah, ustaz jawab insyaAllah... Tapi kamu nak ustaz jawab ikut ilmu ke nafsu ke exclusive?" "Exclusive hape plak tu ustaz?" "Ok satu-satu ye? Mula-mula, jawapan ikut nafsu dulu. Kalau ikut nafsu, Eh, mestilah boleh, bukan buat apa-apa pun kan??!!!?" "Astaghfirullah terkejut saya, ustaz ni...." "Hehe... mestila boleh. Kata kamu tadi diorang tak buat apa-apa pun kan? Takpelah, takkan tak boleh keluar berdua kot, nak pergi makan-makan ke, apa ke, ye dak?" "Lagi pulak kalau ada kerja, ada urusan, apa salahnya berdua, bukannya cakap benda bukan-bukan pun... kan?" "Err, ustaz tanya saya ke tu? saya nak jawab apa ni? Blurr kejap, heh...." "Tapi kalau jawab ikut ilmu, Nabi Muhammad SAW ajar kita untuk 'berjaga-jaga' dalam perhubungan antara lelaki perempuan. Didalam pergaulan sehari-hari antara lelaki dan perempuan. Disebut dalam bab muamalat, ikhtilat. Dalam satu hadith sahih, Daripada Ibnu Abbas r.a. berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Janganlah seorang lelaki berdua-duaan (khalwat) dengan wanita kecuali bersama mahramnya". - Hadis Riwayat Bukhari & Muslim Di dalam riwayat yang lain, Daripada Jabir bin Samurah berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Janganlah salah seorang daripada kalian berdua-duaan dengan seorang wanita, kerana syaitan akan menjadi ketiganya". - Hadis Riwayat Ahmad &Tirmidzi dengan sanad yang sahih Di dalam surah An-Nur surah yang ke 24 ayat yang ke 30 Allah bagitau, Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat. Ayat lepas tu Allah nasihat kaum Hawa pula untuk menjaga pandangan.... "Sedangkan Aisyah, yang digelar Ummul Mukminin, ibu orang-orang mukmin, pun menggunakan tabir untuk menyampaikan ilmu pada para sahabat yang lelaki setelah kewafatan nabi." "Para sahabat yang mempunyai iman setinggi gunung, pun mengambil langkah 'berjaga-jaga' dalam perhubungan antara lelaki perempuan. Bukan menyuruh bertabir, tetapi 'berjaga-jaga' dengan mengelakkan dari 'berdua'. Kerana lelaki di zaman sekarang tidaklah lebih hebat dari para sahabat, perempuan pula tidaklah setanding iman Aisyah". "Berdua pasti akan ada yang ketiga. Syaitan tidak menghasut playboy sahaja, ulama' pun tidak terkecuali. Cuba bagi seorang perempuan duduk dengan seorang ulama'. Mampu beliau tahan 'fitrah'nya selama setahun? Sebulan? Seminggu? Sehari pun masih ragu-ragu jika tiada ikatan yang halal". "Kalau jawab ikut 'exclusive', Allah nasihatkan jangan mendekati zina bukan bermaksud jangan berbuat zina. Tetapi Allah bermaksud, jangan 'pergi ke arahnya'. Sebab? Yang pertama, kamu akan cenderung melakukan zina. Sebab yang kedua, adalah kerana itu akan menimbulkan fitnah". Cakap-cakap orang... Apa kata orang bila nampak lelaki perempuan berdua? Apa terdetik di hati orang yang melihat mereka berdua? Adakah orang akan tahu mereka berbincang tentang apa? Adakah orang akan sangka mereka cuma berbual sahaja? "Yang baik akan bersangka baik dengan mereka, 'mungkin hal persatuan agaknya'... Tetapi yang tidak baik, apa yang difikirkan mereka?" "Inilah yang Allah nak elakkan, 'peluang-peluang' untuk orang mengata.' Peluang-peluang' untuk orang berdusta. 'Peluang-peluang' inilah FITNAH". "Fitnah ini tidak memberi kesan pada lelaki. But women? Kita bercakap soal 'exclusive'. Seorang perempuan, adalah seperti mutiara yang tersimpan kemas. Mahu menikmati ketenangannya, menyentuh emosinya, mendengar kemanjaannya, merasakan kelembutannya, HARUS NIKAH DULU!" "Kenapa ustaz kata lelaki tidak terkesan dengan fitnah ini? Kerana lelaki bebas untuk 'touch n go'". Sudah jemu? Terpulang untuk tinggalkan, cari sahaja alasan, asalkan dapat yang baru. Yang lama konon-konon masih sayang, tapi di hadapan teman-temannya??? "Perempuan tu ke? Ooh... aku pernah keluar berdua dengan dia dulu. Teman dia pergi shopping... Perempuan tu? Alah, senang je nak ajak dia keluar, aku pernah keluar dengan dia dulu... Perempuan tu ke? Haha... Aku dah pernah rasa dah... Perempuan tu? Alah, dia minat aku dulu... Perempuan tu??? Nampak je baik tu, bekas aku je dulu tu..." "Even dia tipu dan reka cerita sekalipun kawan-kawanya bukannya tahu!" "Di mana kaum hawa ketika itu untuk membela diri dan martabat?? Di mana maruah, hak exclusive seorang suami terhadap isteri jika sudah begitu nilai diri? Lelaki... Di depan sahabat tunjuk hebat, konon dialah lelaki terdahsyat, pernah mencairkan wanita-wanita memikat. Perempuan... Biar dikerat empat, lelaki tersayang itulah yang paling jujur dan hebat. Perempuan... Biar dikerat empat, 'kawan baik' itulah tempat dia curhat. Perempuan... Biar dikerat empat, sering terlupa mana mimpi mana hakikat. Lelaki selagi belum jadi suami tetap ada peluang untuk 'berpisah'. Kalau ditakdirkan berpisah, badan mahupun ruh, apa tinggal untuk bakal suami? 'Sayang'? Dah bagi kat boyfriend. 'Keluar berdua'? Dah bagi kat kawan study group. 'Suara bangun tidur'? Dah bagi kat abang angkat. 'Body'? Malasnya nak tutup-tutup, rimasnya pakai baju longgar-longgar. 'Muka makeup'? Tiap-tiap kali dinner kot???" *** TERASA PEDAS, TUKAR CHANNEL *** "Sayang sayang..... sayang sayang sayang?". "Of course sayang.....sayang saaaaaaaaaaaaaaaaaaaayang sayang!" (Erk....???? Apakah? Gastric juice is over secreted, help!!! ) *** TUKAR CHANNEL BALIK *** "Amatlah rugi orang yang sudah sampai kebenaran padanya namun dia menolak dengan perasaan bongkak dan benci". Allah menyebut didalam al-Quran, 35 : 24. Sesungguhnya Kami mengutus kamu dengan membawa kebenaran sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan. Dan tidak ada suatu umatpun melainkan telah ada padanya seorang pemberi peringatan. 06 : 104. Sesungguhnya telah datang dari Tuhanmu bukti-bukti yang terang; maka barangsiapa melihat (kebenaran itu), maka (manfaatnya) bagi dirinya sendiri; dan barangsiapa buta (tidak melihat kebenaran itu), maka kemudharatannya kembali kepadanya. Dan aku (Muhammad) sekali-kali bukanlah pemelihara(mu). "Ustaz, lelaki memang semua macam tu ke?" "Mungkin tak semua, tapi perempuan kena sentiasa berjaga-jaga. Elakkanlah 'fitnah' kepada diri sendiri. Dan lelaki pula, harus hormat martabat dan darjat wanita, jaga dan bimbing mereka ke jalan yang benar..." *** BLACKOUT, TUTUP TV ***

Friday, January 14, 2011

Tragedi "KETAQ LUTUT".....

* Terjadinya kisah ini pd penghulu segala hari,, di pagi yg dingin...ku dibuai ulit mimpi indah dn terdengar jeritan yg sngt2 kuat !! aku sgt tkejut lantas terjaga dr tidur....kmudian aku bngun dan terus menuju ke luar..ruang tamu rumah sewaku... housemate2 aku dlm keadaan ketakutan !! aku terus brtanye....Kenape ni ?? kenape ??.. lalu k.dayah pon bersuara,, " ade org tengah pnjat tembok depan tuh,, nk mengintai dalam rumah kite...." SubhanaAllah,, aku sgt2 tkejut...di saat itu.. housemate2ku,, sedang sibuk bersiap2 untk pergi ke kolej.... masing2 jd kelam kabut, terkejut..tp  mujurlah xde ape2 yg berlaku.....( dah knape tulis ayt mcm novel ni ) hahahaa...OK2 !! back to normal....

 k.dayah pon cite laa rupe org yg pnjat tuh xpakai bju laa,, kulitnye sawo matang,, rmbut pendek ....ktorg semua rse cm geram gile !! rse2nye endon area uma ktowg laa....kalau laa org tuh ade dpn mate ak,, mmg aku xlepas laa !! tumbukan,, tendangan maut laa dye dpt !! geram aku kne rompak arituh x abes ag ni !! so cm nk lepaskan geram kt org lain an..iisssshhhhhh !!! grrrr.....BIADAP punye jantan !!

ktowg semua xtau nk wt ape,, masing2 gile cuak kot ....geram !! semua prasaan laa ade...aku xde clss pagi,, classmate aku semua ade class pg..ak bru je cadang mls nk g clss awal2..so,, ak stay uma sowg laa...tp,, bnda ni lak jd,, cm xbrani lak nk duk sowg2....hmmm...aduuuuhhhh !! xley nk smbung tido..time tuh da kul 8.15 am dah..housemate yg ade clss kul 8.40am..  so,, masing2 da lmbt..ak pon siap2 laa g kolej gk...dgn keadaan terpakse demi kslamatan... da siap2 semua ktowg trun rmai2,, issshhh...pagi2 je dah jd cmni...cm spoil kan mood ak for the whole day......

* wahai Pengintai Tegar,, kau dah boleh behave sikit...dah xde keje lain ke nk ngintai2 ank dara org !! brani lak tuh ko pnjat tembok tuh...jgn aku doa ko jatuh tgolek smpai bawah kang....xsempat ko nk mngucap !! berani gile ko kan !! sanggup ko pnjat tembok tuh, klu ko salah step laa...konpem ko jatuh patah kaki ke,, patah tngan ke...xpon ko trus gone !! haiiissshhhhh.........   

Thursday, January 13, 2011

SEGAR BUGAR DAN SGT AKTIF

Peace be upon U :))

rse cm da lme lak x0n9..hee..ni bru bkak lappy....
arini npe ngntuk sgt ek ?? hee :)) ntah laa....tido lmbt kot....kot....hehehe....
after mgrib je,, tdoq...katil dah memanggil2 sruh tdoq...(xyh nk katil sgt la,, tilam sudah...hee )ak pon mmg tdoq laa....
dak2 housemate yg laen dah mcm kanak2 riang kt luar...ak yg dlm bilik pon leh dgar depa duk gelak sakan...
MEREKA MMG BEGITU !! HAHHA :DD...tp pape pon,, ak ngntuk sgt dn ak nk tdoq !! hee...pape pon,,ak syg gila kt diorang.....

dan tiba2,, terjage dr tidurku....hee :)) rse fresh gilew laaa....cm nk menari2 pon ade gk...heheheh :))
housemate pon x tdur ag...petir dgar lagu...ak duk atas tilam leh lipat bju...eceeeceehhh :)) tbe2 rjin an...tbe2 dgr cm org gelak2...ingt an org atas nih (jiran yg x penah kenal)...rupe2nye dtgnye suare2 tuh dr bilik sebelah...owwhhh....rupe2nye kanak2 riang di bilik sbelah sedang bersuke ria....hee...IJAN ngn ILA xtdo ag rupenye....depa duk cite ape ntah....gembire sgt2 !! issshh3....pastu mule laa dowg dtg mnyibuk kt bilik kami yg indah ini( indah kew?? haaaha ) dowg dua dah msuk bilik ni,, ape ag....ade jee laa bnda nk story nyee....last2,, ak jgk jd bahan story korg dua kan2 ?? mmg aku sukee sgt2 laa !! thnx a lot ( perli kot )...ila mmg excited laa cite kt ijan what was happened kt kolej arini...HAHAHAHHAH >>> gelak  besar dowg !! xpatut betol.....!! hee...xpelaa kwn2,, malas da ak nk layan krenah gile kowg tuh !! UNTUNGLAAHH dpt BFF cm kowg...hahhaahahhaa.....

alaaamak,, dlm pale otak nih bnyk bnda laa nk kne pk.....asgmnt,, study...bisness...CINTA ??hahaha....eceecehhh...dah pndai !! ayoooooo...xtau....hee..pape pon, i will try my best, do the best, give my best  :)) InsyaAllah....aku boleh !!

Tuesday, January 11, 2011

kelamkabut~

Hari ni,, bgun solat subuh....pastu smbung tdo balik (teruk an)...heehee...kte perlu mnggunakan mse yg ade dgn melakukan sesuatu yg berfaedah kn2 ?? so,, tdo laa...bfaedah ape...hihi...heaven jee,, then siap2 nk g kolej...class INSURANCE...hee :)) ok laa clss td...excited laa gk dgr lec duk beleter kt depan clss...boriiiingggg ~~ mostly dlm clss muke ngntuk je msing2,, dah ade yg tido..tsengguk2 ....HAHHA :DD mcm2 ragam laa.....senyum je ak tgk dowg...tp ak segar bugar...hihi...bgun tido lmbt an ?? hihi...NExt class FINANCE...last week lec nih xpenah msuk clss ag,, dye bru blk dr Korea...BEEZZZNYEEE..... !! nk ekot.....hee...so,, arini bru laa dpt jmpe ngn dye...lec ni namenye PN.Fairuz...hee...org klate,, so mmg ade laa bhase2 dye yg xdpt lari...klaka gk....tp an,, bez rupenye blaja finance nih....xsngke......lec nih bez !! excited ak blaja...Finance 95% calculation....hope,, aku boleh laa catchup nti !! amiin :))



* duk susun jadual clss ag..tunggang langgang ag jadual clss nih...aduuuuuhhhh ......TOLONG !! :((
*esk ade quiz MGT,, x study ag !! ok2,, mlm ni study2...xyh on9 mlm ni ok !! OK2..... boleh kot x on9...fokus2 !!
*bisness perfume btambah maju... !! bezzznye....syukur alhmdulillah... :)) thnx God....


LIFE.SWEET.SOUR.BITTER
masdeyba.blogspot.com

Monday, January 10, 2011

Petua Menjaga Hati Isteri

 by ENSAIKLOPEDIA PETUA MELAYU LAMA

+  Tunjukkan rasa sayang terhadap isteri samada melalui kata-kata maupun perbuatan seperti pelukan.

+  Jauhilah daripada ucapan yang menyinggung perasaan isteri sekalipun dalam keadaan marah.

+ Apabila dalam keadaan marah yang amat sangat, berusahalah mengawal diri. Beristigfar dan berselawat serta berwuduk.Ingatlah semula segala kenangan manis dan memahami bahawa isteri memerlukan bimbingan isteri dan memahami bahawa tiada orang yang tidak melakukan kesilapan.

+  Apabila timbul rasa bosan ataupun jemu terhadap isteri, cubalah ulangi kembali masa-masa manis ketika dulu atau ajaklah isteri keluar makan di tempat yang agak istimewa, ataupun melancung ke tempat-tempat yang indah.

+  Janganlah merendah-rendahkan isteri di depan orang lain.

+  Janganlah memuji wanita lain di depan maupun belakang isteri.

+ Hargailah dan berilah pujian kepada pengorbanan isteri.

+  Bantulah isteri dalam kerja-kerja seperti memasak, mengemas dan sebagainya.

+  Cubalah fahami keadaan dan masalah isteri dengan mengambil berat perasaan dan kesihatan isteri terutamanya ketika haid dan mengandung.

+  Berilah bimbingan kepada isteri dalam melakukan sesuatu agar ia bertambah semangat dan bermotivasi.

+  Bantulah isteri dalam melakukan kebaikan dan ibadah.

+  Berdoalah agar hati dan perasaannya sentiasa patuh kepada Allah dan hormat pada suaminya.

* p/s : Dimanakah kau berada wahai suamiku ??  :))

Sunday, January 9, 2011

CURRENTLY AT BANGI ~~

*after solat asar,, kuar uma g kajang sat...k.baby mau pegi beli brg...
*dah abes beli brg,, g jmpe YANTO a.k.a Wan Nur Azian..Yanto jd bisness partner ak jual perfume..hihi...(mne aci ouuhh,, UITM Johor cuti ouuhh esk ..Yanto duk relax2 kt uma ag..jeles2)
*mama trus anta blk bangi...
*smpai uma Bangi,, ijan bkak an pintu...opsss,,, terkezuuutt....dye sudah tiru rmbut style spe ekhh ?? HAHAHHA :)) so sweet like candy...yummy2...
*gosip2 jap ngn housemate nih,,
*duk ngadap laptop,, buang mse...hihi...
*ok !! nk solat mgrib... papai :DD

Friday, January 7, 2011

Renung2kan Bersama ~


Di suatu malam depan panggung wayang…

Sizuka : Best tengok wayang dgn awk td..kelakar je cerita tu..xbosan kan?
Nobita : A’ ah xbosan. Best!
Sizuka : Kalau best, knp awk letakkan kepala awk kat bahu sy & beritahu sy y awk mengantuk?
Nobita : Errr~ hehe..
Sizuka : Nasib baik kita pakai sweater kn awk? Kalau x, mesti sejuk dalam tu td.
Nobita : A’ah..btul3! Xdela sejuk sgt td bila dah pakai sweater ni.
Sizuka : Klu xsejuk, kenapa awk pegang tangan sy & beritahu y awk sejuk?
Nobita : Errr~ hehe..

Mereka pun menuju ke i-City..

Sizuka : Awk, sy cantik x?
Nobita : Awk kn syg sy..mestilah cantik..
Sizuka : Kalau sy ni betul cantik bagi awk, kenapa bila sy pakai baju-baju tertentu baru awak akan puji sy cantik. Kalau sy pakai baju longgar, awk diam je..kadang-kadang awk akan tanya saya kenapa pakai baju besar..kalau sy pakai baju ketat, baru awk puji sy cantik..knp ye?
Nobita : Errr~ hehe..

Mereka pun tiba di i-City..

Sizuka : Jom snap pic wak..sy nak tangkap gambar awk bawah lampu tu.
Nobita : Kita tangkap gambar berdua la syg. Meh sini, duduk sebelah sy. Rapat sikit, nanti xmasuk plak gambar awk.
Sizuka : Boleh ke rapat-rapat ni?huu
Nobita : Takpe de..awk kn awek sy..
Sizuka : Awek je..bukan isteri yg sah..
Nobita : Errr~ huhu..

Sizuka : Nanti sy simpan gambar kita ni dalam laptop sy ye wak.
Nobita : Alaa..upload la terus dalam fb.
Sizuka : Eh..boleh ke..xelok la wak..gambar tu dah la awk & sy je..yang ke-3 syaitan..pastu nak pergi heboh 1 dunia tentang dosa y kita buat..xmalu ke?huu
Nobita : Errr~ huhu..

Mereka pun pulang..

Sizuka : “Awk, awk syg sy x?
Nobita : Mestilah syg..syg sangat2 tau..haa
Sizuka : Buktinya??
Nobita : Eh..mcm ajak bergurau je..nak sy kiss pipi awk tu ke syg?hehe
Sizuka : Ish..apa ni? Teruknya pemikiran awk..huu
Nobita : Eh..errr~ huhu

Sizuka :  Mak sy kata, kalau kita syg sesuatu tu, kita akan jaga sebaik mungkin.
Nobita : Eh..mestila! hehe
Sizuka : Tapi awk tipu sy!huu~
Nobita : Eh..kenapa plak sy tipu awk??
Sizuka : Kalau awk syg sy, mestilah awk jaga sy sebaik mungkin tp awk xjaga sy dgn baik pun..awk sentuh-sentuh sy, pegang tangan sy, cuba nk kiss sy,ajar sy buat benda bukan-bukan yg sy xpernah buat sebelum ni, selalu ajak sy keluar malam-malam.

Nobita : Owh..sekarang awk nak salahkan sy la ajak awk keluar malam?? Mak ayah awk yg bg izin tau!
Sizuka : Memang diorang y bagi izin tapi awk tau x y diorang jugak y akan tanggung dosa sy dgn awk malam-malam macam ni sbb diorang bg izin pada sy ank perempuan diorang utk keluar dgn lelaki bukan mahram tanpa adik atau abang sy sebagai peneman pastu buat benda-benda xsenonoh! Pegang sana pegang sini..awk tau x panggung wayang tu mungkin sejuk bagi awk sampai terpegang tangan sy dgn sengaja, tp neraka tu teramat panas & tangan awk y memegang tangan sy tu akan dibakar dalam api neraka berulang kali..awk sedar x semua tu?? Tangkap gambar nak kepit-kepit, padahal boleh je tangkap gambar sorang-sorang kan..then, nak heboh kat 1 dunia. Pastu nanti org ‘like’ awk pun suka sebab orang tau siapa awek awk & hubungan awk dan sy kononnya bahagia tapi awk sedar x yang malaikat sentiasa mencatat segala apa yg kita buat..awk ada ilmu agama..klu xde ilmu agama pun, awk tau benda tu salah..tp kenapa masih buat? Awk sedar x semua tu??? Ingat Allah tak waktu awk buat semua tu?? Awk tu belum tentu jodoh sy, nak sentuh-sentuh sy. Kalau da awk nak sentuh-sentuh sy, apa je y suami sy boleh dapat special dari sy sbg isterinya y sah? Awk nak ke isteri awk dah macam sisa orang? Awk mesti akan cakap awk akan pastikan y awk akan nikah dgn sy sebab tu awk boleh sentuh-sentuh sy..tp awk sedar x y awk tu siapa?? hanya hamba Allah...awk bukan tuhan utk tahu siapa jodoh sy & jodoh awk..awk sedar x semua tu??? Klu betul awk syg sy, awk jaga lah sy baik-baik, beri sokongan sy jd muslimah solehah…dekatkan diri pada Allah, mohon pada Allah supaya izinkan kita dijodohkan bersama kerana sy ni milik Allah..ibu bapa hanya penjaga sy, mereka menjaga sy dgn penuh kasih sayang & didikan y baik sehingga sanggup memberi kepercayaan pada awk utk menjaga sy, tp awk jaga sy x??awk jaga sy x?? x kan..awk bawa sy kea rah keburukan..awk sedar x semua tu??? Banyak lagi y awk buat kat sy, sy pun terlalu kurang pandai ikutkan je kemahuan awk..nanti kat neraka bila Allah soal sy dgn dosa-dosa maksiat y kita buat, bukannya awk dapat backup sy dpn Allah..kn?? Tolonglah tahan diri tu sehingga kita dah sah dinikahkan..huuu~

Suasana bertukar menjadi suram...sehinggalah nobita mula meluah perasaan...

Nobita : Kenapa x dari dulu awk cakap semua benda ni?? Kenapa bila kita dah lalui macam-macam baru awk nak luahkan semua ni???
Sizuka : Sebab sebelum awk nak couple sgn sy, awk janji yang awk akan jaga sy baik-baik. Awk suka dengan saya pun sebab bagi awk sy baik tapi semakin lama awak makin berubah. Perubahan awk turut merubah diri sy. Baru sekarang sy luah semua benda ni sebab selama ni sy sentiasa menanti agar Nobita y dulu kembali. Nobita y menjaga sy dgn baik. Sy tunggu Nobita tu..tunggu & terus menunggu kerana sy sayangkan dia. Tapi semakin lama sy tunggu, semakin menjadi-jadi...awk fikirlah baik-baik apa y sy sampaikan...kalau awk masih xberubah, lepaskan sy kerana Allah..

Nobita : ......

[Pesanan : kepada pasangan yg hangat menyulam cinta & kasih sayang, jagalah batas anda! Ingat larangan Allah…cinta itu indah krn Allah yg menciptakannya tapi jangan sampai cinta utk Allah itu dinodai oleh cinta manusia..menjadi kebiasaan, dalam berkasih ada kesalahan y akan dilakukan..seringlah muhasabah diri & beranikan diri untuk mula buat perubahan..beranikan diri menegur pasangan sebelum Allah menegur dengan pembalasan & azab..wallahu’alam~]

Also read:: Blogger yg bezz~